یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

● چه کسی می تواند نقد کند ؟


آیا هر کسی میتواند هر چیزی را نقد کند ؟ مثلا آیا من میتوانم سمفونی بتهوون را نقد کنم . منی که در موسیقی دانش ، تجربه و تبحری ندارم ؟ آیا من میتوانم آثار سینمایی فیلم سازان معروف را نقد کنم ؟ آیا من می توانم کتابی در زمینه ی خواص میوه جات و سبزی جات نوشته شده است اظهار نظر تخصصی نمایم ؟ بی شک پاسخ این سوالات منفی است . واضح است که منتقد باید خود در زمینه ای که نقد میکند دارای تخصص و تجربه و دانش در خوری باشد که ما او را به عنوان داور و ارزیاب بپذ یریم و داوری و رای زنی او را قبول کنیم .

برخی اصول نقد :

اصولی که باید در نقد رعایت کرد به نظر نگارنده به قرار زیر است :

۱) معطوف به بهبود امور باشد .
۲) از سر خیر خواهی باشد .
۳) توام با ارائه اصلاحات پیشنهادی و یا راه حل باشد .
۴) توام با ذکر آثار و جنبه های مفید در کنار جنبه های منفی باشد .
۵) منتقد خود و نقد خود را نیز نقد و ارزیابی نماید .
۶) همراه با استدلال و سند و مدرک باشد .
۷) متحجرانه و انعطاف ناپذیر نباشد .
۸) واضح و روشن باشد . مبهم و پیچیده نباشد به طوریکه نیاز به مفسر داشته باشد . این اصل در مورد همه ی آثار علمی و آموزشی صدق میکند. کتب درسی باید به شیوه ساده و روشن و بدور از ابهام تالیف شوند .
۹) احساسی و ایدئولوژیکی نباشد . به این معنا که پیش فرض آن بر نادرست بودن امر مورد نقد قرار نگیرد . به عبارت دگر منتقد نباید جانبداری ایدئولوژیکی خود را در امر انتقاد دخالت دهد .
۱۰) آزمون پذیر و عمومی باشد . به طوریکه دیگران هم بتوانند با استفاده از همان روش و ابزار به همان نتایج مطرح در انتقاد دست یابند . به عبارت دیگر مهمل و بی معنی نباشد . و...

منبع : آفتاب

نظرات 4 + ارسال نظر
اف پنج‌شنبه 27 آذر 1393 ساعت 08:34 http://darhamnevesht.blogsky.com

سلام بانو
بسیارمتن خوبی بود و ممنون

چندوقت پیش هم دراین باب این مطلب رو خونده بودم
گفتم شاید شما هم دوست داشته باشید بخونید

http://www.gisgolabetoon.ir/fa/success/news/1358/critism

ممنون . خوندم. واقعیتیه که متاسفانه یاد نمیگیریم

سپیده چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 19:02

ممنون سپیده جان

مریم چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 17:11 http://neveshtehayegahbegah.persianblog.ir/

دوست جونم تولدت مبارک عزیزم .. تأخیرم رو ببخش .. فدات شم همیشه می خونمت ..

ممنون مریم جان

زرین چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 13:33 http://zarrinbanoo.blogfa.com

تولدت مبارک آبجی عزیزم.
منم فکر میکنم با بالا رفتن سن آرامش بیشتری پیدا میکنیم.

ممنون زرین جان . همین طوره . بالا رفتن سن هم محسنات خودشو داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد