یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

قورمه سبزی ۲

تا حالا هشت پا خوردید؟من خوردم.براتون بگم یه هزار سال قبل به دعوت دوستم یه سفر به مالزی داشتم.اونا همش جشن میگیرن.تنوع مذاهب هم دارن.یکی از دوستانش رستوران داشت البته مالایی بود.بعد برای یکی از جشن ها ما رو دعوت کرد.شب بود.رستوران رو هم تاریک کرده بودن چون روی سن داشتن رقص سنتی میکردن. ما هم کورمال کورمال غذا کشیدیم و رفتیم سر میز خودمون.یه سوپ بود خیلی خوشمزه.من دیگه به میوه های عجیب اون جا عادت کرده بودم.تو سوپ یه تکه های کوچکی بود که مزه غضروف میداد.منم به دلم بد راه ندادم.خوردم.شب هم دیر اومدیم و یادم رفت بپرسم.فردا صبح که از دوستم پرسیدیم معلوم شد سوپ هشت پا بوده.خلاصه که من سوت زنان در افق محو شدم.ولی بد هم نبود.در واقع خوشمزه بود.اما اگر میدونستم نمیخوردم.خوب بریم سر بحث قورمه سبزی.ما تو خانواده مون یه بحث تاریخی داریم.از قدیم شنیده بودم قورمه سبزی که می پزی باید  بوی عطرش محله رو برداره.حالا یه آقایی تو خونه ما هست جوان، مهربان ،میگه" قورمه سبزی نباید بو بده.یعنی چی که هر بار میخوریم تا دو روز بوی قورمه میدم." بله و من اینجوری گرفتار میشم بین باورهای جدید و قدیمی.شما هم از این گرفتاری ها دارید تو خونه تون؟

نظرات 15 + ارسال نظر
نسرین پنج‌شنبه 25 دی 1399 ساعت 13:32 https://yakroozeno.blogsky.com/

حالا دیگه خیلی دلم می خواد قورمه سبزی قرمز را امتحان کنم. میرم گوگل یاد می گیرم ببینم چیش فرق داره و واقعا سس گوجه باید ریخت توش که قرمز بشه؟ (فکر نکنم با چیز دیگه ای بشه)

وقتی آتن دربدر بودم. یه شب زن و شوهر گلی دعوتم کردن رستوران. گفتم منکه زبان اینا رو نمی دونم هر چی برای خودتون سفارش میدید برای منهم بدین. یونان کبابهای خوشمزه ای داره.
غذا رو خوردم و واقعا خوشمزه بود. وقتی از رستوران رفتیم بیرون پرسیدم این چه غذایی بود که اگه باز گذارم افتاد سفارش بدم دوستم گفت: کباب اختاپوس با لیمو.
باور کن چند لحظه فقط نیگاش کردم بعد که پرسید گفتم خیلی خوشمزه بود ولی اگه گفته بودی اختاپوسه نمی خوردم.
یه بار هم کباب خرگوش بیچاره بهم دادن که روی آتش درست کردن روی اونم هی آبلیمو و کمی روغن زیتون می ریختن مزه اش بین مرغ و ماهی بود.
چجوری من اینهمه حیوون بیچاره رو تو عمرم خوردم؟
عاشق بوی قورمه سبزی و لوبیاشم.
اگه پسرتون سردیش میشه یا دل درد میگیره لوبیا رو خیس کنید بعدشم یه چای و نبات و تماممم

پسرم مشکلش با بوی شنبلیله است.مشکلی تو خوردنش نداره.قورمه سبزی قرمز هم با رب سرخ کرده درست میشه.هر غذایی هم که خوشمزه باشه فکر کنم بشه خورد.به شرط این که نگن قبلش.

مهری سه‌شنبه 23 دی 1399 ساعت 11:30

سلام
همیشه خاموش میخونمتون.ولی الان بحث قورمه سبزی با رب شد خواستم بگم من اصلا نمیتونم بدون رب بخورم.شاید من جزء اون قوم معروف باشم
ولی درمورد غذاهای جدید باید بگم من اگه آشپزشو قبول داشته باشم حتما غذای جدیدشم دوست دارم چون فکر میکنم اینم مث بقیه غذاهاش خوشمزس و بالعکس
جالبه برعکس اون آقای جوان و مهربون شما من همیشه به مامانم میگم یه کاری کن بوی قورمه سبزیه تا سرکوچه بره.

سلام.ممنون که خواننده روشن شدی.چیه با چراغ خاموش میرید.قورمه سبزی با رب خیلی خوشمزه است.ففط متفاوت هست.بوش هم که عشقه.ولی خیلی ها گویا با بوش مشکل دارن.تازه فهمیدم.

من می تونم با تجربه هشت پا هم ذات پنداری کنم. دقیق گفتین مثل غضروف هست. اصلا دوست نداشتم. منم هر بار اشپزی میکنم و بعد می روم خانه مامان بابا ... برادرم از بویی که می دهم می گوید ان روز چه غذایی درست کرده ام :)))))) دیگه چی بگم . حنایی اعتراضی ندارد ولی داداش کوچیکه می گه تو چرا هر روز نمی ری حموم که بوی اشپزخونه ندی خب ....

سلام مهسا جان.حالا شاه بخشیده شاه قلی نمیبخشه.اصلا زنی که بوی غذا نده،مخصوصا مامانی که بوی غذا نده مامان هست اصلا؟یکی از لذت های بچه ها و همسر همین بوی غذا هست.فکر کن از این خونه ها که آشپزخونه شون همیشه تمیزه و غذا از بیرون میگیرن.یه چیزی توش میلنگه.برای من بوی غذا بوی آرامش و امنیت تو خونه است.و مامانی که بوی غذا بده عشقه.

فال دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 23:50 http://semilife.blogfa.com

منم کلا اتاقم با اینکه ظاهرا چپ ترین اتاق خونه هست یه جوریه که کل بوی آشپزخونه میاد اینجا و موندگار میشه! پنجره رو هم که باز میکنم کل خونه سرما میپیچه! اصلن وقتی برنج دم میکشه یا ماکارونی ته دیگ میگیره اونیکه دماغ بصیرت داره و میفهمه منم که از دورترین نقطه خونه تشخیص میدم. به همین خاطر به بوی کل غذاها حساس میشم و اول تا آخر آشپزی اونیکه بدو بدو میره و فن آشپزخونه رو روشن میکنه منم! چند بار به فکر افتادم یه فن برای اتاق خودم وصل کنم.
قورمه سبزی که درست میکنم تازه شنبلیله خشک و پودر کاری و زنجبیل هم توش میریزم که عطرش بیشتر بشه ولی وقتایی که میدونم باید جایی برم که بوی غذا دادن افت داره یه جوری برنامه میچینم که قبلش کتلت و کوکو و قورمه سبزی نپخته باشم چون واقعا بو دارن و هر جا بری طرف میفهمه ناهار چی خوردی
داداشا هم خیلی به رب گوجه فرنگی علاقه دارن اصولا خورش آلو و آبگوشت و قیمه و ماکارونی و این مدلیا رو کاملا قرمز میخوان! در حالیکه من نارنجی دوست دارم و اگر دست خودم باشه جز در غذاهایی که نمیشه به هیچ عنوان رب گوجه به کار نمی بردم.
حالا مادرم علاقه زیادی به سیر داره و تقریبا توی تمام غذهاش سیر میریزه و من بخاطر ترس از عوارض هورمونیش دوست ندارم اگرنه عاشق عطر سیرم
خلاصه اینکه سفارش بدین قورمه سبزی رو از بیرون بپزن بیارن خیال خودتونو راحت کنین والا

سلام.از بیرون سفارش دادم یه آب سبز بود چرب با دو تا تکه گوشت کوچولو و یه کم سبزی.نشد که بشه.

ربولی حسن کور دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 23:21 http://Rezasr2.blogsky.com

سلام
اجازه
من کبابی شو خوردم
توی تایلند

سلام.اونم خوشمزه بود؟

حسن کچل بانو دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 19:23

من بی بو با بو عاشقشم، عاشقشا، این روغن بندازه، ااااخخخخخ

سلام.واقعا.ولی اون بوش رو بگو.وای.

taraaaneh دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 15:31 http://taraaaneh.blogsky.com

من هشت پا زیاد خوردم. احساس بدی بهش ندارم. کلا نسبت به خوردن حیوانات دریایی احساس بدی ندارم. تازه فکر میکنم خوردنشون از خوردن گاو و گوسفند وخوک خیلی خیلی انسانی تره.
اما آقای جوان و مهربان خونه ما معتقده که توی هیچ پلو یا پاستایی نباید پیاز داغ باشه. یعنی دشمن پیاز داغه کلا.
اون موقعی که سگ داشتم هر وقت قورمه سبزی درست میکردم همه پشمهاش تامدتی بوی قورمه سبزی میداد. آخی.. چقدر دلم برای بچه ام تنگ میشه.

آخی.پشمای سگتون هم بو میگرفت.کم کم دارم فکر میکنم بویایی من خیلی ضعیفه. پیاز داغ هم خوشبو هست هم خوشمزه.غذاهای دریایی کلا به من نمیسازه.فکر کنم ماهی و میگو سردیم میکنه.ولی هشت پا خوب بود.

خانم معلم دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 15:13

قرمه سبزی همه جوره عشقه ولی متاسفانه شازده پسر من هم از لوبیاش خوشش نمیاد. اصولا با حبوبات میونه ای نداره بچه بود حتی لپه قیمه رو هم سوا می کرد.ببینید ما چه برنامه ای داریم با ایشون وقتی غذا آبگوشت، آش یا قیمه و قرمه باشه.

واقعا.بیشتر غذاهای ما حبوبات داره.شاید بهش نمیسازه و اذیت میشه.من همه حبوبات رو حتی لپه و عدس رو یک شبانه روز خیس میکنم.آبش رو دور میریزم .بعد میپزم.

صفا دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 14:02 http://mano-tanhae-va-omid.blogsky.com

وااااای حالا تصورش رو بکن از این آقاهای جوون مهربون دو تا تو خونه داشته باشی یکی از گوشت بدش بیاد و یکی دیگه عاشق گوشت و دنبه و اینا باشه و مجبور بشی هر بار دو نوع غذا درست کنی یکی با سویا و یکی با گوشت

سلام.اتفاقا ما هم دو تا داریم.یکی عاشق قورمه.یکی بدش میاد.یکی قیمه دوست داره.اون یکی نداره....

مهربانو دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 13:02 http://baranbahari52.blogsky.com/

حالا بحث آشپزی به کنار من و مهردخت کلی سر این باورهای قدیم جدید گیر هستیم .
مثلا بابا میادخونه ی ما من دوشب قبلش نخوابیدم و مهردخت نظرش اینه که یا وقتی بابا میخواد بیاد بگو من امشب خسته م یه شب دیگه بیا یا اگه اومد برو بخواب یه فیلم براش بذار ببینه تا بیدارشی
میگم زشته دخترم
میگه وااا کجاش زشته ، انقدر دنبال کلیشه های ذهنیت نباش!!!
از نظر جوان ها ادب کلیشه ست

چی بگم یعنی ما اینقدر کلیشه ای هستیم.

شادی دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 12:18 http://setarehshadi.blogsky.com/

اصلا قورمه سبزی بی بو نداریم اگر داریم قورمه سبزی نیست. ضرب‌المثل کله‌اش بوی قورمه‌سبزی میده از همین‌جاست دیگه
بچه‌ها توی مهد یا مدرسه که قورمه سبزی داشتن وقتی برمی گشتن دیگه لازم نبود بپرسم ناهار چی داشتید

حرف منم همینه.البته سبزی آماده ها که بسته بندی هست قورمه و کوکو و آش همش یه مدل هست.بو هم نداره.ولی قورمه سبزی هست و بوش.

پرنسا دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 11:26

بعدم شما چرا این جوانان مهربان رو تو خونه نگه داشتی ؟ زنشون بده بررررن پی زندگیشون .
دخترای الانی هم تنبل سه روز هفته نیمرو دارن چهار روزم پیتزا از بیرون میگیرن

سلام.گلم کجا برن از خونه بابا بهتر.قورمه سبزی بی بو بپزن براشون.

پرنسا دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 11:24

به اون آقای جوان مهربان بفرمایید اگه با بوی قرمه سبزی مشکل داره بعد از خوردنش تشریف ببره حمام تمام بوها نابود میشه.
بوی قرمه سبزی باید تا سر کوچه بیاد

والا.از قدیم همین بوده.حالا ما هم که آپارتمانی هستیم تو راهرو بوش میپیچه.

یاسی دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 10:11

سلام سهیلا جان
بچه های ما هم تا دلت بخواد از این ادا اصولها دارن!!!پیاز بو میده!!سیر که استغفرالله!!!اصلا اسمشو نیار!!!ماهی رو الان مدتهاست باید از دور باهاش بای بای کنیم...و....و...عوضش تا چشم آدمو دور میبینن سر از فست فود فروشی در میارن یا هم که سفارش میدن براشون بیارن!!!

متاسفانه این زهر خوشمزه کم کم جای قورمه و قیمه رو میگیره.

باران پاییزی دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 08:20 http://baranpaiezi.blogsky.com

من عاشق قورمه سبزی هستم ولی جدیدن بوش که تو خونه پخش میشه حالم بد میشه فکر می کنم بخاطر تغییر بوی سبزی هاست. مگه میشه که این غذای فوق العاده که لاکچری زندگی من بوده باشه اینقدر الان برام عذاب آور باشه؟؟؟؟؟؟؟

نمیدونم.شاید ترکیب سبزی ها تفاوت کرده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد