یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

یه خورشید درخشان

مطالب اجتماعی، کانال تلگرام @starish_shop,اینستاsoheildeco

نگارش پارسی را پاس بداریم.

سلام.

عنوان متن:

نگارش فارسی را پاس بداریم


رشته تحصیلی من هیچ ربطی به ادبیات فارسی نداره.ولی همیشه عاشق ادبیات بودم.کلاس اول رو که تموم کردم، یکی از بستگان که بچه هاش بزرگ شده بودن  ، یه کتابخانه کوچولو پر از کتاب های کودک بهم هدیه داد.سه ماه تابستان کتاب ها رو خوندم و دوره کردم.همینجوری بود که تبدیل به یک کرم کتاب واقعی شدم.در اثر تمرین زیاد تندخوان شدم.پسرم وقتی کوچک بود ، میگفت مامان: عکس هاش رو نگاه میکنی؟کلی از دستش میخندیدم ، وقتی میدید کتاب هیچ عکسی نداره.خلاصه تا رسیدیم به حالا که پنجاه و چند ساله هستم.اوایل که وارد دنیای مجازی شده بودم  ، از دیدن غلط های دیکته ای و عدم علامتگذاری خل میشدم.فکر میکردم اینا دوران دبستان رو چه جوری گذروندن.بعد اومدم بیخیال جریان بشم.چون چند بار تذکر دادم و طرف ناراحت شد.حالا یاد گرفتم یه جمله در پاسخ طرف بنویسم و کلمه درست رو توش بنویسم.شاید افاقه کرد.اگر عکس العمل نشون ندم  ، بعدها خودم دچار شک میشم کلمه درست کدومه؟یکی از چیزهایی که در متون ما هست عدم علامتگذاری درست  هست .طرف تو چت یه جمله مینویسه.نه نقطه داره نه علامت سوال.ناچار ازش میپرسم خبری بود یا سوالی؟

وقتی شما صحبت میکنید،در واقع درمحاوره لحن شما نشون میده جمله چه حالتی داره.ولی در نوشتن بدون علامتگذاری ،  طرف گیج میشه.فکر میکنم یکی از چیزهای خوبی که برای ما ایرانی ها مونده ،  همین زبان و نوشتار فارسی هست. کاش یادمون باشه که پاس بداریمش.

پ.ن:پسرم میگه : مامان وقتی نوشته های شما رو میخونم خسته میشم.

من:ای بابا.چرا؟

پسرم:همش نقطه ، ویرگول و علامت سوال.هی باید وایسم.دوباره شروع کنم.

و من سوت زنان در افق محو شدم.

نظرات 7 + ارسال نظر
نگار دوشنبه 29 خرداد 1402 ساعت 02:36

سلام.گاهی مواقع پیش میاد و یا در اثر تایپ سریع هست.خودتون هم خیلی غلط املایی دارید پاس بداریم. بی خیالی و ....

اوه اوه برم درست کنم،چه بد
پاس بداریم ،بی خیالی،چرا غلط هستن،میشه توضیح بدید؟

نسرین یکشنبه 28 خرداد 1402 ساعت 01:39 https://yakroozeno.blogsky.com/

کلا در نوشتن خیلی دچار سوتفاهم میشیم وای به حا اینکه بدون علامت گذاشتن حرفمونو بزنیم.
با کامنت سوزان خانم موافقم عزیزم. شما باید کاما یا نقطع را با تمام شدن جمله تون بگذارید بعد نیم فاصله (من بلد نیستم چطور یه فاصله میذارم) و ادامه بدی.
اا کارت درسته نباید خسته بشیم وگرنه...

سلام،اشکالاتی که گفتن،تا جایی که میشد،رفع کردم،یعنی تا جایی که متوجه شدم.خوبه که تذکر بدیم.عیب من عجول بودن هست،انقدر تند مینوسم،و تایپ میکنم،غلط میشه،حتما باید بخونم،و ویرایش کنم.

نگین شنبه 27 خرداد 1402 ساعت 12:57 http://www.parisima.blogfa.com

سهیلا جان پادکست های ایمان فانی هم بعضیاش جالبه
https://imanfani.com
موضوعات مختلفی داره که میتونی انتخاب و گوش کنی.
من بدم نیومد.

ممنون نگین جان،واقعا یه عمر کمه برای یادگرفتن
من همش از این پادکست،میپرم به یکی دیگه،ایمان فانی رو خیلی دوست دارم،یادمه یه ویدیو کوچک درباره ازدواج داشت،احتمالا تو پست های اینستام باشه،خیلی دوستش دارم.ممنون از یادآوریش.

سوزان دوشنبه 22 خرداد 1402 ساعت 11:07

پس من هم تذکر میدم که اکثر علائم نگارشی مثل نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دو نقطه، پرانتز و گیومه بسته و غیره بدون فاصله به حرف قبل از خودشون میچسبن و با حرف بعد از خودشون یک واحد فاصله دارن. در بیشتر جاهای این متن این نکته بسیار مهم رو رعایت نکردین.
برای پرانتز و گیومه باز این قاعده برعکسه.

مپنون،الان میرم دوباره چک میکنم.

افسانه جمعه 19 خرداد 1402 ساعت 10:16

خود چت کردن در فضای مجازی خیلی وقتها باعث سوئ تفاهم میشه چه برسه وقتی که علائم نگارشی هم رعایت نشن.
ولی در کل مردم دیگه حوصله ندارن به خاطر همین مخفف می‌نویسن که فقط منظور رو برسونن.

مخفف نوشتن،اگر عمومی باشه بد نیست،مثل اوکی مثلا،ولی یه تعدادی مخفف،قابل خوندن و فهمیدن نیست،فقط یه رنج سنی خاص درک میکنن.

نگین پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 ساعت 17:08 http://www.parisima.blogfa.com

وای وای سهیلا جان دست گذاشتی رو درد دلم!
حالا علائم نگارشی یه طرف، مخفف کردن و سرهم نوشتن کلمات که دیگه وحشتناک شده. فارسی رو پاس که هیچ، زاپاس هم نمیدارند!!!

طرف نوشته: ایکاش ینفرو داشتم ک ...
یعنی ای کاش یه نفر رو داشتم که ...

چرا ج نمیدی؟ = چرا جواب نمیدی؟!!

من ک بت گفتم = من که بهت گفتم

رفتم خونشون ی حرفی زد گریم گرفت = رفتم خونه شون یه حرفی زد گریه ام گرفت!!

خلاصه که واقعا گیج کننده ست، باید شعبده کنیم تا بتونیم نوشته های این دوستان رو بخونیم


راست میگی نگین جان،اینا رو یادم نبود،یعنی یه دیکشنری میخواد فهمیدنش.

ژاوین پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 ساعت 15:43 http://zhavin.blogsky.com

منم یه وقتا به بعضی میگفتم چرا قوانین نگارشی رو رعایت نمی‌کنند که نوشتارشون زیباتر بشه
ولی خب غالبا با خشم جواب میدادن
حس امر به معروف کننده بهم دست میداد بنابراین اینجوری شدم که بزار هرجور راحتن بنویسن
(البته فقط به دوستای صمیمی خودم میگفتم)

واقعا،چرا مقاومت میکنن؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد